Monday, March 26, 2012

SPM dan kesannya terhadap emosi ibu..

Posted by erinnaza at 3/26/2012 12:23:00 PM
Baru-baru ini, result SPM keluar.. ibu menanti dgn penuh debaran.. mengenangkan adik2 ipar.. sepupu sepapat yang mungkin dorangnyer debaran lagi sgt2 dahsyat...  Apabila berlaku sesuatu perkara yang ibu pernah lalui... kenangan2 lalu mmg sgt2 mudah nak bermain di kotak fikiran.. bertalu2 .. tak pandai nak berhenti.. Ibu nyer result SPM keluar.. ketika ibu dah berada di matrik di utara Semenanjung M"sia.. (ibu masuk matrik menggunakan result trial).. so Tok Pa telefon ibu (pinjam tel kawan ibu.. ibu xde telefon pun time tuh), bacakan result ibu.. dengan nada menjerit.. tokpa baca satu persatu.. tapi, satu pun tak masuk dlm kepala ibu... subjek ape dpt 1, 2 or 3 etc.. ermm ibu agak kecewa dengan result... tapi terharu sgt2.. sbb tokpa sgt2 happy.. Berulang2 kali.. ucap tahniah.. air mata ibu mengalir tanda syukur.. sbb buat tokpa rasa mcm tuh.. bahagia.. gembira.. bg peluang tokpa habiskan ckp.. at last ibu ucap.. terima kasih papa.. terima kasih mama...

Dengan result tuh la, ibu keluar dari matrik (x hbs pun matrik..) ibu masuk UTM.. dan..kat UTM lah ibu bertemu jodoh.. (perancangan tuhan yang maha KAYA.. DIA tahu segala-galanya).

Bukan deretan A yang menjadi kayu pengukur.. Bukan A yang menjamin rezeki seseorang.. tapi sebagai insan.. kita kene berusaha untuk memajukan diri.. membuat sesuatu dengan sepenuh hati... dengan kesungguhan.. Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.. akan bagi apa yang kita minta.. Sbb Allah pernah berfirman.. "Mintalah kepada KU... apa sahaja yang kau inginkan.."

So, cuba fikir.. kenapa A itu menjadi sgt2 signifikan.. sbb A menterjemah usaha.. sbb A juga menterjemah hubungan dengan yang Esa.. tapi kene ingat.. Allah bg kejayaan sbg ujian.. begitu jua kegagalan .. Jadilah hamba yang berfikir.. cerdik akal fikiran..cerdik emosi. Kenali sifat Maha Pencipta.. dekat kan diri dengan -NYa. ibu pasti dengan cara itu, tiada lagi keluhan yang terkeluar dari mulut.. melainkan rasa kesyukuran dengan segala kurniaan..

Hati yang gelap.. membuatkan manusia itu jadi tumpul! tidak berilmu.. mohonlah pada Allah untuk terangkan hati.. supaya mudah menerima kebaikan.. SPM teruk.. it's not the end of the world.. kalau tak mula hari ni.. bila lagi.. Kata orang.. kalau nak menjala.. lebarkan lah jala.. seluas-luas nya.. tak dapat ikan besar.. ikan kecil pun takpe.. tak dapat ikan.. dapat rumpai pun ok.. dari tak menjala..satu menda pun tak guna.

Ibu bagi perumpaan nelayan n jala utk adik2.. mencari potensi diri.. ruang n peluang utk memperbaiki diri sendiri.. internet ada.. newspaper ada.. carilah peluang mengikut minat dan kemampuan.. jadila realistik.. positif..  inilah masanya utk yang kurang berjaya .. memperjuangkan nasib menempatkan diri di mana2 tempat untuk terus mencari n menuntut ilmu (yang berjaya... inilah kelebihan die.. tempat nya jelas n nyata). jgn bersedih dek silap yang lepas.. jgn dituding jari ke org lain dek kegagalan sendiri.. dah cukup dewasa utk memikul t/jwb terhadap kehidupan.. dan inilah detiknya seseorang itu perlu mencorakkan canvas kerjaya.. stepping point utk mengukir perjalanan kehidupan yang akan diwarisi ke generasi2 akan datang..

Ibu tulis.... utk dikongsi.. tapi yang jauh di pelusuk hati.. utk the bugs.. yang masih tidak mengerti kenapa ibu wajibkan tidur sekejap di tengah hari.. kenapa ibu suruh mandi air suam di waktu pagi.. kenapa ibu marah sampai nangis2 kalau ada antara the bugs yang sakit atau terluka, sbb main tak ingat dunia..



Ibu harap.. suatu hari nanti the bugs.. nampak.. the reasons of everything that ibu had done. terus memandang kehadapan tanpa perlu menoleh ke belakang..

Menikmati hari ini sebagai nikmat dan peluang yang terindah untuk membentuk peribadi diri...

bersemangat utk menimba ilmu.. menimba ilmu seriously mendekatkan diri dengan Ilahi..

walaupun perlu merangkat dan meraba-raba dalam kegelapan.. 
carilah ilmu.. kerana ilmu itulah pelita kehidupan.. 

ibu sgt2 percaya.. Allah yang maha pengasih lagi penyayang.. takkan membiar kan hamba Nya terus meratap.. meminta.. untuk keluar dari kedhaifan.. melainkan.. ratapan.. dan tangisan itu, penghapus dosa.. dan Allah tangguhkan kerana cinta-Nya kepada hambanya...dek tangisan yang penuh keinsafan..


utk The Bugs.. andai satu masa nanti kalian keliru.. bermesyuarahla.. n istikharah.. bukan ibu yang ckp ni... tapi Rasulullah.. agar tidak sesat di bumi Allah.. jagalah yang 5.. andai 5 tidak di jaga.. mcm mana nak istikharah.. kalau buat.. bukan kah petunjuk itu dari syaitan?.. ingatla sayang.. ketika kamu keliru nanti.. mungkin saat itu ibu dah tiada untuk mengingatkan..

ibu yakin ketika itu juga.. kamu tidak akan berseorangan...


ikatan yang kuat dijalin n dipupuk di jalan Allah..  doa ibu siang dan malam.. agar the Bugs, menjadi anak2 yang berjaya di dunia dan di akhirat..

Apa lah sangat UPSR, PMR dan SPM tu.. yang penting.. perjalanan itu, diterokai dengan akal firikan dan hati yang celik.. supaya ianya berkat.. supaya ianya boleh memberi manfaat...






0 comments:

 

ilebiu Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea